سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » عدالت نمایشی برای نمایش انتخاباتی؛ یک محاکمه و سه پیام...

عدالت نمایشی برای نمایش انتخاباتی؛ یک محاکمه و سه پیام

چکیده :برای چندمین بار، کسانی که با وجود کمترین باور به مشروعیت نظام تلاش می کنند از سفره پهن شده توسط بخش سوداگر سپاه (اعم از کسانی که در دولت یا دیگر قوا مشغول خدمت به خود هستند) سهمی داشته باشند به عیان می بینند که در روز حسابرسی، یک اشاره از مراکز قدرت کافی است تا از حساب کشی از دانه درشت های دارای حاشیه امن حکومتی صرف نظر شود و بجای آن، فعالان بخش خصوصی بی پناه به قربانیان «عدالت نمایشی» تبدیل شوند. منصور آریا و همکارانش به خوبی به‌یاد می آورند روزی را که قرار بود وزیر اقتصاد و دارایی به همین اتهام در مجلس استیضاح شود، و در پی تهدید رئیس دولت به افشاگری درباره فساد مالی پیرامونیان دفتر رهبری، یک تماس تلفنی از بیت رهبری او را نجات داد. محاکمه دانه ریزهای اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، پیام روشنی برای بخش خصوصی در بر دارد که همانا سست بودن تکیه گاه کسانی است که گمان می کنند با وصل شدن به قدرت، می توانند به کسب و کاری مطمئن دست یابند. ...


کلمه- سید کاظم قمی: بالاخره پس از ماه ها وعده و وعید، دادگاه متهمان اختلاس سه هزار میلیاردی آغاز شد. این اختلاس بزرگ ترین اختلاس «تبلیغاتی» شده تاریخ ایران است، چرا که خبرهای دیگری نیز مبنی بر اختلاس های بزرگ تری نیز وجود داشت که بنا به مصلحت، «کش» داده نشد و مکتوم باقی نگه داشته شد. هنوز زود است که درباره خود این محاکمه سخن گفت و باید در انتظار سرانجام آن ماند. اما درباره نفس برپایی این دادگاه، می توان به سه پیام مهم آن اشاره کرد.

نخستین پیام به مردم و افکار عمومی است. شاید بتوان بدون اغراق گفت که در چند ماه گذشته و پس از ماجرای قهر رئیس دولت از رهبر و آغاز حمله رقبای سیاسی احمدی نژاد به اطرافیانش با طرح جریان موسوم به «انحرافی»، این رسوایی مالی، بیشترین تأثیر در کاهش محبوبیت اقتدارگرایان و ریزش گسترده طرفداران معتقد به آنان را در پی داشته است. شاید مؤثرترین راه برای اعاده حیثیت حاکمان، رسیدگی به این پرونده، آن هم با پوشش تبلیغاتی گسترده باشد. انتخاب زمان برگزاری این دادگاه در آستانه انتخابات، یقینا بر اساس همین محاسبات صورت گرفته است. با توجه به کندی معمول روال دادرسی در ایران، آشکار است که احکام صادره ماه ها بعد و در حالی که حکومت از «گردنه» انتخابات مجلس عبور کرده اعلام خواهد شد. بنابراین، برگزاری این دادگاه را باید در کنار تلاش های دیگر حکومت برای جلب اعتماد مردم و افزایش میزان مشارکت در انتخابات به شمار آورد. نگاهی به بنرهای تبلیغاتی که در سطح شهر نصب شده، تنوع این تلاش ها را برملا می کند: سرمایه گذاری از سخنان امام خمینی، هشدار درباره خطر جنگ، اهمیت رأی مردم در تعیین سرنوشتشان، انسجام و وحدت ملی، و نصب سخنان و تصاویر شهیدانی که تا دیروز نامی از آنها برده نمی شد، تنها بخشی از این تلاش هاست.

پیام دوم، هشدار رقبای سیاسی احمدی نژاد به اوست. آنها که از حرکت چراغ خاموش او و همراهانش در جریان انتخابات مجلس نهم سخت هراسناک هستند، فرصت را برای نشان دادن عواقب هرگونه تلاش برای دستکاری در نتایج انتخابات و به دست گرفتن اکثریت در مجلس، مناسب تشخیص داده اند، چون این بار دیگر قرار نیست تقلب انتخاباتی برای از میدان به در کردن منتقدان خودکامگی و حامیان آزادیخواهی و مردم سالاری، که به منظور تصاحب کامل قدرت از سوی دست اندرکاران کودتای انتخاباتی سال ۸۸ بکار گرفته شود. زمزمه هایی که برای برخورد با رئیس دولت منتصب، که تا دیروز دیدگاهش از همه به رهبری نزدیک تر اعلام شد، مدتی است که از سوی رقبای سیاسی او و حلقه نظامی- امنیتی اداره کننده کشور بگوش می رسد.

پیام سوم، که شاید کمتر به ذهن خطور کند و شاید ناخواسته هم باشد، به آن بخش از فعالان بحش خصوصی است که طی سال های اخیر یاد گرفته اند که برای ادامه حیات خویش باید به باندهای اقتصادی حکومت باج بدهند و در سایه آنان به کسب درآمدهای هنگفت بپردازاند. در حوزه خصوصی هیچکس نیست که نداند که نبض اقتصاد کشور در دست بخش سوداگر سپاه و دستگاه های امنیتی تابع آن است و سرمایه داران و فعالان غیردولتی می دانند که برای ورود به عرصه های دارای سوددهی های کلان، چاره ای جز باج دهی به سوداگران در لباس سپاهی و بسیجی نیست. برای نمونه، بنا بر مصوبه رسمی، پیمانکاری کلیه پروژه های راهسازی کشور به بسیج واگذار شده و از آنجا که نیروی بسیج فاقد توانمندی، تجربه، دانش و فناوری لازم برای انجام این پروژه هاست، طرح های راهسازی پس از کسر ۳۰ درصد حق کمیسیون، به پیمانکاران بخش خصوصی واگذار می شود. نگاهی به فهرست بلندبالای پروژه های قرارگاه خاتم الانبیاء، مدیریت صنایع خودروسازی، شرکت های وارد کننده کالا، سهام داران بانک های به ظاهر خصوصی و ترافیک هوایی فرودگاه اختصای پیام و اسکله های غیرقانونی و اختصاصی سوداگران سپاهی، برای مشاهده تصویری کلی از وضعیت کنونی صنعت و بازار کافی است. حال، و برای چندمین بار، کسانی که با وجود کمترین باور به مشروعیت نظام تلاش می کنند از سفره پهن شده توسط بخش سوداگر سپاه (اعم از کسانی که در دولت یا دیگر قوا مشغول خدمت به خود هستند) سهمی داشته باشند به عیان می بینند که در روز حسابرسی، یک اشاره از مراکز قدرت کافی است تا از حساب کشی از دانه درشت های دارای حاشیه امن حکومتی صرف نظر شود و بجای آن، فعالان بخش خصوصی بی پناه به قربانیان «عدالت نمایشی» تبدیل شوند. منصور آریا و همکارانش به خوبی به‌یاد می آورند روزی را که قرار بود وزیر اقتصاد و دارایی به همین اتهام در مجلس استیضاح شود، و در پی تهدید رئیس دولت به افشاگری درباره فساد مالی پیرامونیان دفتر رهبری، یک تماس تلفنی از بیت رهبری او را نجات داد. محاکمه دانه ریزهای اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، پیام روشنی برای بخش خصوصی در بر دارد که همانا سست بودن تکیه گاه کسانی است که گمان می کنند با وصل شدن به قدرت، می توانند به کسب و کاری مطمئن دست یابند.

آیا این نمایش های تبلیغاتی باعث افزایش مشارکت مردم در انتخابات خواهد شد؟ پاسخ این سؤال را باید در ۱۲ اسفند مشاهده کرد. اما یک چیز روشن است و آن این که این حربه ها در نظر تیزبین بخش بزرگی از مردم این مرز و بوم، زنگ زده تر از آن است که بتوان با آن حقیقت را قربانی کرد.

از همین نویسنده:

ما از حاکمان کنونی تشکر می کنیم  

 آیا کنش اجتماعی جنبش سبز باعث اتحاد اقتدارگرایان خواهد شد؟

صدف خالی از گوهر( درحاشیه مراسم نمادین استقبال از امام)

بازیچه دست انحصار طلبان نخواهیم شد

جدایی نادر از سیمین؛ سربلندی مردم، سرافکندگی مردم ستیزان

کارناوال ۹ دی: استمداد از خودفریبی و تبلیغ درمانی

سیلی ذلتی که مجلس خود بر گوش خود نواخته بود

قدرت در چهره های مصمم است، نه دهان های گشوده به دشنام

روز شرم برای قوه قضائیه

درسی از حوادث منطقه: راه آزادی از آگاهی می‌گذرد



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

۵ پاسخ به “عدالت نمایشی برای نمایش انتخاباتی؛ یک محاکمه و سه پیام”

  1. محمدی گفت:

    واقعا فکرمیکنید که مدیران گروه امیرمنصور آریا این اتهاماتی که وارد کردند را مرتکب شده اند؟وقتی در مطالب خودتان بارها از پرونده سازی صحبت میکنید !از مطالب کذب و دروغی که بازجوها از زندانیان سیاسی میخواهند! یا محاکمه آقای کرسباسچی که تا الان هم مشخص نشده که جرمش چی بوده ؟ و یامحاکمه برادر رفیقدوست که بنده خدا خداداد را از آمریکا به ایجا کشیدند واعدامش کردند! برادر رفیقدوست کجاست ؟……. گروه امیرمنصور آریا ممکنه با سران دولت ارتباط داشته باشند برای دریافت تسهیلات که صددرصد داشتند و تسیلات خوبی هم گرفتند اما نوع صحبت واتهام قوه قضاییه در مورد این گروه غیرمنصفانه و سیاسی است . خودتان به عنوان یک شرکت توریستی و جهانگردی سری به قسمتهایی که با این شرایط وام پرداخت میکنند بزنید ببینید اگه دم بعضی ها را نبینی آیا میتونی یک ریال بگیری . توی ادارات و سازمانها و وزارت خانه ها رشوه اسمش عوض شده «شیرینی» همه هم میدانند چطو شد .قبلا میگفتند خبرنگار یعنی کسی که آنقدر تحقیق و جستجو میکند تا حقیقت را برای مردم روشن سازد .بعضی از کارهای گروه امیر منصور آریا قابل توجیح نیست اما کمی تحقیق کنید :پس از خرید کارخانه فولاد چه تحولی ایجاد کردند چند نفر (چندهزارنفر)زندگی شان از این راه میگذره ، کارخانه آهن فولاد لوشان ، ام دی اف یکی از بزرگترین کارخانه ها در خاورمیانه ، آّ معدنی و…. کسی امده بگه که چقدر اشتغال زایی کرده ؟ چند خانوار ازاین راه زندگیشان میگدزه ؟ اصلا میدانید چند شرکت تعطیل شده و چند نفر بیکارشدند ؟ وه قضاییه نامه داده به تامین اجتماعی که هیچکس از این شرکتها اخراج نشده که بیمه بیکاری بگیره یه سری به ساختمان شرکت امیر منصور آریا در خیابان بخارست بزنید که روزانه چند صدنفر تسویه حساب میشن .از خدا بترسید در مورد انسانها به این آسانی قضاوت نکنیم بیایید به کرامت انسانی احترام بگذاریم و هرکسی که خطا کرده به اندازه خطاهایش تاوان پس بده . به امید آن آنروز

  2. سعید امامی گفت:

    این چهار کشور منافق مشابهت های رفتاری دارند
    آمریکا و اسراییل و انگلیس و ایران( منظور نا اهلان و نا محرمان است)
    ۱- آمریکا در هر پروژه چندین هدف را همزمان مد نظر دارد و به اصطلاح با یک تیر چندین نشان میزند. به عنوان مثال در پروژه ۱۱ سپتامبر! طرح حمله به کشورهای مقصد (عراق و افغان) و پروژه اسلام هراسی و خلع سلاح اپوزیسیونها (حزب الله و شین فین) ووو……همزمان مد نظر داشتند و اجرا نمودند. اینها هم مثل امریکا در این پروژه چندین هدف را همزمان پیگیری مینمایند همانطور که استاد قمی فرمودند…..
    ۲- آمریکا و اسراییل برای اجرای هر نیت شومی از ترفند غوغاسالاری و “جنجال رسانه ای” استفاده میکنند به عنوان مثال در زمان حمله به غزه یک موضوع کم اهمیتتر مثل رسوایی کلینتون را خوراک رسانه ای میکنند و سپس با فراغ بال به “غزه” حمله میکنند و صدای مردم غزه در “جنجال” دادگاه کلینتون گم میشود! اینها هم به همین منوال اول این دادگاه نمایشی را خوراک رسانه ای میکنند بعد با خیال راحت به شورش اصحاب “فتنه” حمله میکنند , سران شان را سر به نیست میکنند و اینترنت را قطع میکنند….(البته شاید اهداف دیگری مد نظر باشد که به عقل ناقص بنده نمیرسد ولی مورد اول حتمی است و مورد دوم چون مورد نگرانی است ذکر شد و مورد سوم هم بینابین است)
    ضمنا قضیه به همین سادگی نیست و کلی حواشی عوامفریبانه مثل راهپیمایی ۲۲ بهمن دارد و به طور کلی سناریو نویسان به همین منظور ماههای “بهمن و اسفند” برای برگزاری انتخابات و حواشی کذاییش انتخاب نموده اند …….
    ……………………………………………………….
    همانطور که دوست عزیزمان آقای محمدی فرمودند در هر دادگاه نمایشی شخص ثالثی محکوم میشود چون به عنوان مثال وقتی من از آقازاده شما آتو داشته باشم و شما هم از آقازاده من آتو داشته باشید نمیتوانیم که پته همدیگر را روی آب بریزیم و باید یک شخص سوم که _چندین سال مورد رصد بوده_ این وسط قربانی آقازاده ها شود , مثل جزایری و آریا و سردار نظری(کوی دانشگاه).
    آقا چطور مدرسه و بانک غیرانتفاعی میشود ولی صدا و سیما غیر انتفاعی نمیشود!

  3. ایران داد عمارلویی گفت:

    بنده ناچیز چیزگی مینویسم که اگر به سانسور دوستان کلمه دچار نگردد.نوشته بنده به این دلیل قلمی میگردد که جز اولین خانواده ای بودیم که از مه افرید امیر خسروی زیان دیدیم که قبلن نه به عنوان شکایت که عنوان حکایت داشت برای کلمه نوشتیم که مقبول نشد.بماند که تا کنون مانده است و اما چند نکته برای یاد اوری خدمت همه مینویسم.جناب جنتی در یکی از نمازهای جمعه فرمودند که ابروی ….را پاس بدارید که عاقلان رد این سخن را تا به نتیجه خواهند دید.دومین و سومین اولتیماتوم از طرف ۲ نفر امر و ابلاغ گردید.سومین نکته به روزی میرسد که اگر اشتباه نکنم در سه شنبه ای بود که این اختلاس و یا ..رسانه ای شد و نکته مهم ان که مکتوب و قابل دفاع برای گوینده اش که رییس بانک ملی در ساعت ۸ صبح از لندن به تهران ان هم پس از دو روز خواهد امد…که هنوز ساعت ۸ کذایی نرسیده و کلاغها رسیده اند.سوال اصلی این است که اگر این اقا یان فقط چند روز دیگر صبر میکردند و ساعت ۸ موصوف میرسید اسمان میطپید که تا کنون طپشی در اسمان ایران نبوده است و دلیل واضح و مبرهن خبر از خبر دار بودن و حبر گیری و فرار اقای ساعت هشتی خبر داده و میدهد.سوال دیگر این گونه خواهد بود در هر کار و عملی دو طرف در ان دخیلند چرا تمام کاسه و کوزه را سر یک طرف خرد و خاکشیر میکنند؟ایا پشت طرف دیگر که در قضیه دخالت داشته اند به کجا و به چه کسانی بند است که شمشیر قوه محترم قضاییه کند و بلا استفاده مانده است.و اما قصه دیگری که قابل گفت است در تمام دنیا از مغز های این چنینی استفاده بهینه مینمایند از جمله در قبل از ۵۷ اداره محترم ….از دزدی حرفه ای برای استادی و درس استفاده و از دانش این دزد بسی سود و بهره برد.نکته همین است که کسی که در عرض ۱۵ سال چی شد که صاحب ۵۰ کارخانه و..گردید ایا بهتر نیست و نخواهد بود که بیاییم کاری …نماییم که اقای مه افرید را به جای وزیر بازرگانی و صنعت انتخاب نماییم تا سر و سامانی به این بلبشوی اجناس چینی و قاچاق بدهد.از کشتن و اعدام چه حاصل خواهد شد و چرا روسای بانک ها و بزرگتر از این ها را به محکمه نیاوردیم مگر ابرو با ابرو تفاوتی دارد.چه شد که نا سیدان به سید و ریاست و مدیر بازرگانی بیت رسیدند و دارند به ریش بنده و شما میخندند و انگاه دم از عدالت و علی و یهودی و خلخال زن یهودی میزنند و از خلخال ما میگذرند؟بیاییم دو طرف را به اخیه بکشیم و انگاه دم از خدا و خلق خدا بزنیم؟راستی تو همین چند روز پارتی بازی رییس جمهور کشوری را به استعفا واداشت.چرا از داشته ها و دانش این مدیران کار افرین سودی نمی بریم؟۳۰۰۰۰ هزار شاغل به بیکاران اضافه نکنیم.اب داماش به تعطیلی میرود و اسم داماش به یغما؟

  4. s گفت:

    پیام سوم را بسیار پسندیدم و شواهدی نیز از ۲سال قبل مبنی بر واگذاری پروژه‌ها به سپاه با قراردادهای nریالی و واسپاری ۱۰۰% همان کار به بخش خصوصی به ۰.۰۱nریال مشاهده شده‌است.

  5. یک نفر گفت:

    این آقایی که تو نظر اول می گه تحقیق کنید باید بدونه که توی ایران تا وصل نباشی نمی تونی پول سازی کنی، تا باج ندی کارات راه نمی افته. کسی که بتونه مجوز هلدینگ بگیره یعنی وصله. حالا اینم مثل شهرام جزایری تاریخ مصرفش تموم شد و دارن قربانیش می کنند.